Foto hier boven ben ik met mijn leraar
Ed Blom.
Toen ik net leraar werd gaf ik op
een hele anderen manier les als nu.
Terwijl ik in de school van mijn leraar al bijna 20 jaar les gaf was
dit toch heel anders.
Nu moest ik veel meer nadenken over de les op bouw, waar ik aan wil
werken met mijn mensen en hoe ik ze op kan optrekken naar een hoger
niveau.
De traditionele manier van les geven
is erg saai en werkt niet in de westerse cultuur waar iedereen snel
resultaat wilt hebben. Ik heb ook gezien dat dit er toe leid dat je
weinig leden over hebt na een tijdje.
Daarom geef ik op een anderen manier les.
In de grafiek hier onder zie je dat
Blauw de westerse methode is en Rood de traditionele methode is.
Rood: In rood ze je dat het eerste half
jaar alleen maar 1e vorm is en Chi Sau draaien. (structuur training,
voeten en lopen) getraind wordt, pas na 1.5 jaar of later de 2e vorm.
En daarna pas begint men met drils.
Blauw: In de westerse methode gaan mensen
eigenlijk iets te snel al dingen trainen waarbij de basis niet goed
genoeg is. Eigenlijk is het voor de meeste dan wat slordig, Elleboog
is niet goed in het midden en voeten werk klopt niet helemaal. Het is
een wat ruwe schets nog. De training opbouw is dan zo dat ik eerst een
20 minuten aan structuur laat werken, wat eigenlijk volgens de traditionele
manier de hele les zou moeten zijn. Ga ik daarna over op oefeningen.
daarom kost het meer tijd om een betere structuur te krijgen bij mensen.
Maar leid er wel toe dat mensen het leuker vinden en blijven.
Wanneer men het leuker vindt wil men ook aan de structuur werken ook
al is de oefeningen dan wat saai. Dan is men eigenlijk al verkocht aan
het systeem.
De traditionele methode worden mensen niet zo snel enthousiast omdat
ze te lang saaie structuur oefeningen moeten doen. Vroeger werkte dit
goed in China. Hele andere cultuur en tijden waren dat.
Om op het zelfde punt te komen in de
tijd zijn er meerdere wegen.
Als men iets fout aan leert moet men het ook af leren. Dat klopt maar
aan de anderen kant ben je in het dagelijkse leven continue bezig met
verkeerde bewegingen. Aansturing in de pols in plaats van de elleboog
bijvoorbeeld. Of de manier van lopen. En dat doe je al je hele leven.
Mijn lessen zien er als volgt uit
(1) Ongeveer 5 minuten warming up. Spieren moeten eerst opwarmen, geen
zware tranig zeker niet met de armen. Je wilt niet moe beginnen.
(2) 1e en 2e vorm met de groep, Mensen
die al verder zijn kunnen gewoon hun eigen tempo aanhouden. Vrijwel
altijd geef ik tips tijdens de vormen om mensen alert te houden waar
de bewegingen om gaan. Waar de focus ligt bij de beweging die we op
dat moment uitvoeren.
Ik ben er van overtuigd dat vormen voor elk niveau goed is, een beginner
die gelijk mee doet met 2e vorm hoeft geen enkel probleem te zijn. Het
zijn bewegingen in de lucht. Daar kan weinig fout aan gaan. In het begin
gaat het meer om de volgorde dan de uitvoering. Natuurlijk gaat deze
beginner geen oefeningen doen met partner uit de 2e vorm als hij daar
nog niet aan toe is. Mensen dienen zelf thuis ook de vormen geregeld
te trainen dan kan men zelf nadenken over de volgorde.
(3) Chi Sau trainen, met vrijwel altijd
een oefening gericht op structuur. Nu kan alles rustig aan getraind
worden omdat het niet om snelheid gaat maar om netheid. Nu worden de
spieren verder opgewarmd.
(4) Een snelheid dril, waarbij explosiviteit
en snelheid belangrijker worden dan netheid. Natuurlijk als het slordig
wordt moet men rustiger trainen maar de nadruk is het opvoeren van snelheid.
Meestal vanuit Chi Sau. Reflexen worden nu optimaal getraind. Reflexen
krijg je niet door langzaam te blijven trainen, dat mag duidelijk zijn.
Je kunt niet altijd langzaam trainen en wanneer je op straat Wing Chun
nodig hebt een knop om zetten en dan op volle snelheid gaan. Dat werkt
niet zo. Je moet op ware snelheid trainen mede omdat met een langzame
tempo veel meer mogelijk is dan op volle snelheid.
(5) Van uit losse situatie afstand overbruggen,
met Pak Sau, Jat Sau of gewoon stoten.
De nadruk ligt nu ook op snelheid maar ook op overbruggen van afstand.
Bewegelijkheid en positionering. Dus eigenlijk het begin van een gevecht
voor dat je arm contact hebt.
Nu is er ook tijd om voor gevorderde mensen te sparren, op de balkjes
sparren en los sparren. Sparren is nooit verplicht in onze school.
Pauzen houden
Bij 4 en 5 gaan we zweten, omdat je het tempo opvoert.
Het is veel beter om 20 minuten kei hard te trainen en dan 5 minuten
pauze te houden dan 25 minuten langzaam te trainen.
Iedereen kan pauzen houden wanneer hij of zij wilt in de les. Hier ben
je volledig vrij in, in onze scholen.
Iedereen komt voor zichzelf en kan zelf het beste aangeven wanneer je
even bij wil komen.
Om vervolgens natuurlijk er weer 100% tegen aan te gaan.
Je moet Wing Chun zien als een sprint en niet als een Marathon.
Een gevecht duurt ook maar enkele seconden en niet 60 minuten.
Dus je moet telkens kort, op volle snelheid trainen.
(behalve bij punt 2 en 3 waar de focus op structuur ligt, dan heb je
geen pauzes nodig.)
In onze school ben je altijd vrij om naar de WC te gaan, ja misschien
denk je wat zeg je nu weer. Maar ik ken verhalen van leerlingen die
ergens anders trainde en niet naar de WC mochten.
Motivatie in het trainen.
Ik heb gemerkt dat wanneer je een oefening geeft en je gaat tellen je
harder traint.
Dus je doet een oefening en je maakt deze oefening op links 10x dan
op rechts 10x vervolgens je tranig partner. Dan train je veel harder
dan wanneer je niet telt. Dit omdat je een doelstelling hebt.
Een andere motivatie is dat wanneer je bij een oefening loopt, je de
zaal op en neer gaat.
Dus maak jij deze training tot je aan de overkant bent, dan gaat de
ander terug. Nu heb je ook weer een doelstelling.
Wat ik probeer in de les is, dat
een beginner geregeld met een gevorderde leerling traint.
Hij kan dan even rustig aan doen en even opladen. Mijn doel is niet
langer dan 30 minuten in 1 les. Dan levert hij wat tijd in om een beginner
op te trekken. Dan heeft hij ook nog tijd en energie om zelf te knallen.
Een gevorderde leerling die de hele les met een beginner staat wil ik
niet. Helaas ben ik vaak erg druk en kan ik niet altijd alles zien.
Mensen moeten zelf ook aangeven als ze willen wisselen van training
partner.
De beginner wordt hier bij geholpen door de gevorderde leerling. Later
over een jaar of wat, is hij de gevorderde die een beginner helpt.
Zo helpen we elkaar en is het een sociale manier van trainen en met
elkaar omgaan.
Uitzonderingen.
Dit is een meest voorkomende les opbouw maar geen garantie. Soms loopt
een les gewoon heel anders. Een vraag van een leerling kan de les ook
volledig omgooien.
Iemand kan met een vraag zitten en dan kan het zo maar zo zijn dat ik
daar een klassikale oefeningen op bedenk.
Vrijheid in de les.
Het mooie is van onze lessen dat je eigenlijk erg vrij bent wat je wilt
trainen.
Ik geef als leraar een oefening of training, maar dat wil niet zeggen
dat je dit moet trainen.
Mensen in de klas hebben allemaal verschillende problemen. Wanneer ik
een oefening geef komt het dus geregeld voor dat ik 2 mensen totaal
iets anders zie trainen. Dat is eigenlijk best goed. Men heeft dus de
behoefte om aan iets anders te werken. Als ik dat zie dan kijk ik of
ik men daar bij kan helpen om wat ze trainen te verbeteren.
Mensen gaan ook op eigen gelegenheid op de bokszak, muurzak of dummy
tijdens de les.
Als leraar train ik de gehele les
mee.
In onze scholen traint de leraar de gehele les mee. Ten eerste wil ik
zelf ook beter worden en ten tweede als ik mee doe voel ik vaak dingen
fout gaan die ik niet zal opmerken als ik alleen toekijk.
Kritiek.
Het gebeurt mij ook dat een leerling aangeeft dat ik iets niet goed
doe.
Dat moet gewoon kunnen, ook ik maak fouten tijdens het trainen. Vaak
zie ik ze zelf maar ook niet altijd. Als ik er dan op gewezen wordt
is dat prima, ik wil tenslotte ook nog steeds beter worden.
Herhaling van lessen.
De opdrachten die ik geef herhaal ik vaak nog 1of 2x in de opvolgende
lessen, omdat je in de eerste les meestal te veel na denkt en aan het
oefenen bent. Na een paar lessen loopt de oefening pas lekker en begin
je dus met trainen. Zolang je oefent train je niet!
Herhaling van lessen is daarom erg goed.
|