Wing Chun Kung Fu Voetwerk

Voetenwerk is het fundament van je structuur & Met goed bewegelijk voetwerk kun je het gehele gevecht al winnen.

Voetlijnen kruisen altijd om driehoek (piramide) structuur te hebben, Siu Lim Tau stand = 2x achterste been.
Loop stand blijven knieën bij elkaar (kruis dicht houden)
Achterstevoet wijst altijd de richting aan van de heup. De heup in recht lijn achter de ellebogen voor ondersteuning.
Wanneer je heup gekantelt staat, is je gewicht in je achterste been, voor een opwaartse lijn, zodat de krachtlijn vanuit de grond komt. Wanneer je heup terug zou kantelen komt je heup horizontaal te staan en alleen dan kun je 50/50 staan met je gewicht, maar dan is de krachtlijn niet vanuit de grond ondersteunend, je zult ook dan snel met je arm overschieten.

Training Stand ( Yi Ji Kim Yeung Ma )

Tekening hier boven: Beide evenveel gewicht daarom is het 2x achterste been.

Geen sport met armen is goed wanneer het voetenwerk niet klopt.
Denk aan een tenniser of basketbaler. Martial Art is op dit vlak niet anders.

Alleen als alles samen komt kun je met minimale kracht maximaal effect hebben.
De juiste samenwerking tussen benen, heupen, armen, timing en samenwerking van rotatie / instap en massa verplaatsing in de armen zorgt voor deze gebundelde kracht voor je stoot.

Training Stand ( Yi Ji Kim Yeung Ma ) = (in Chinees: Geiten stand)

De Yi Ji Kim yeung Ma of Siu Lim Tau stand, wordt ook wel training stand genoemd.
Deze driehoek stand is een training stand van de benen en geen vecht stand. Eigenijk 2x je achterse been.
Je leert in les 1 al deze stand en ben je dus in wezen bezig met het fundament van je stoot.
Wanneer je in een loopstand staat waarbij je 1 been voor hebt en 1 been achter heb je meer stabiliteit en sta je veel sterker. Dit is ook je vechtstand.

In je Siu Lim Tau stand moet je daarom ook beter je balans hebben en train je meer je heupen. In je loopstand zullen je benen je onbalans compenseren, wat goed is maar beter is als je gewoon 100% verticaal staat.

De trainings stand ( Yi Ji Kim Yeung Ma) is abstract, dus niet een stand om in te vechten.
Wong Shun Leung's quote was dan ook, dit is de slechtste stand om in te vechten.
We gebruiken deze stand als we Chi Sau trainen, als we roteren met de armen in Chi Sau is ook abstract.
Je hebt beide armen in contact met die van je training partner.
Iets wat in een echt gevecht nooit zal gebeuren op deze manier.
Als je Chi Sau traint en je gaat vanuit deze roterende armen naar een aanval, ga je vanuit deze stand naar je loop stand / vecht stand.
De ander moet dan ook in de loop / vecht stand komen, om zo een goede gewoonte eigen te maken.
Als je uit de abstractie gaat van het Chi Sau, moet je ook uit de abstractie van deze stand komen!
Dit is een goede gewoonte aanleren.
Dit moet niet altijd, soms wil je enkel de armen trainen en blijf je in deze training stand staan.
Maar let op dat dit abstract is en wees daar bewust van!

Ga je uit de abstractie van het Chi Sau roterende armen naar aanval en verdediging.
Ga dan ook altijd naar je loop/vecht stand, in het gewone sparren en trainen!
Met uitzondering van bepaalde oefeningen en sparen op de balkjes.

Je kunt wel in deze Chi Sau stand sparren maar dan moet dit een afspraak zijn zo als op de balkjes hier onder.
Dan doe je niks met je voeten om de focus bewust op de armen te leggen, beide blijven dan in deze zwakkere stand staan.
Je spart met voetenwerk of zonder voetenwerk maar je kunt niet zeggen we sparren met lopen en bewegen en één van beide blijft in zijn Chi Sau stand staan.

Je kunt niet leunen of te veel kracht geven met de armen anders verlies je, je balans.


3 Standen uit de vormen

Voor het gemak noemen we ze stand A, B en C, (Voetlijnen, de lijn waarin de voeten staan kruisen altijd.)

Wong Shun Leung heeft eens gezegd, de Yi Ji Kim Yeung Ma, stand A is de slechtste stand om in te vechten!
Stand B hier onder is niet veel anders dan stand A, je staat wat geshift maar je hebt geen achterste been die de heup ondersteund.
Enkel stand C is geschikt om in te vechten deze stand is sterk ondersteund door het achterste been die in één lijn staat met je heup, elleboog en hand.

Je kunt niet in de training stand zo als in de 1e vorm (A foto hier onder) vechten, je staat niet sterk omdat je 2 benen naast elkaar hebt staan en je kruis staat open. Ook wanneer je shift zo als in de 2e vorm (B foto hier onder) vanuit je trainingstand veranderd er niks. Je gewicht verplaats zich wat naar één been maar de omstandigheden zijn nog steeds het zelfde. je staat nog steeds op één lijn en je kruis staat nog steeds open. Daarom is dit ook een trainng stand, niet geschikt om in te vechten. Nu staat ook je heup niet in de lijn van de ellebogen en is er geen volledige ondersteuning.

Stand A (Chi Sau stand, in Chinees: Yi Ji Kim Yeung Ma ) Stand B shift stand (Bong Lap stand) Stand C loop/vecht stand 1 been voor 1 been achter.


- De pijl in de tekening hier boven is de heup lijn, waar je heup heen staat gericht en dus ook je krachtlijn vanuit je lichaam. Echter alleen in stand C wordt de heup ook ondersteund door de grond, zie de volgende foto hier onder.

- Groene lijn op de foto hierboven is het zwaartepunt en dus ook de gewichts verdeling.

Een argument wat ik wel eens hoor is als je in je loop stand (C foto hier boven) een tegenstander op wacht dat je jou voorste been weg zou geven. Echter is dit alleen zo als je te veel gewicht in je voorste been hebt. wanneer je gewicht meer in je achterste been hebt kun je de voorste been op tillen om te trappen, je kunt weren en kun je ook je been terug trekken. Omdat er bijna geen gewicht in het voorste been zit kan dit heel snel. Wanneer je 50/50 staat met je gewicht ben je te laat met weg halen omdat je eerst gewicht moet verplaatsen naar je achterste been voor je iets met je voorste been kunt doen. Maar goed 50/50 is ook niet de juiste stand als je in je loop stand staat, zie 2e vorm.

Je geeft alleen je voorste been weg als je er niks me weet te doen!
Met anderen woorden je moet veel uren sparren met trappen!

In beide standen A en B afbeelding hierboven geef je beide benen weg als iemand jou wilt trappen !
Je benen zijn altijd langer dan je armen, dus wanneer iemand jou wilt trappen kan dat altijd buiten arm afstand. Maakt niet uit welke stand je in staat.
Wanneer je in Stand A of B staat kan de tegenstander kiezen waar hij jou wilt trappen. Dus welk been. Dat maakt het voor jou nog moeilijker om het juiste been eerst weg te trekken. Als de tegenstander trapt op het been waar je jou gewicht in hebt staan, plaatje hier boven B dan kun je het zeker vergeten om deze op tijd weg te trekken, je moet eerst gewicht verplaatsen, dan ben je altijd te laat.
In stand A en B zet je jou standbeen waar het meeste gewicht in zit binnen trap afstand, als je in je loop stand staat is het been waar het meeste gewicht in zit achter, wat veiliger is.

Soms zie ik iemand afwachtend staan in stand B, dan valt iemand aan met een stoot en stapt in, dan stapt men van stand B naar achteren in de loopstand. Hierdoor is de afstand het zelfde als daarvoor en eigenlijk is het dan weer een nieuw begin. Wanneer de aanvaller dan weer instapt staat de andere nog steeds in de loopstand. Dus men heeft niet altijd door dat men zelf ook in de loopstand opwacht. Men begrijpt dan blijkbaar niet dat er een nieuw begin situatie is. Het begin van de opwacht situatie hoeft niet perse het begin van de oefening te zijn.
Net als dat het einde van een oefeningen niet het einde hoeft te zijn van een gevecht.

Als je 1 been voor hebt C kan hij niet tegen je achterste been trappen enkel je voorste. Dus door in je loopstand te staan beperk jij zijn mogelijkheden. Je kunt je been snel achterwaards weg trekken omdat je gewicht in het achterste been staat.

 

 

Vechten, doe je in je loop stand

______

Alleen in je loopstand stand C is je heup ondersteund door een been die in een rechte lijn staat met je elleboog en arm.
In stand A en stand B staan je benen onder je heup en naast elkaar, er staat niet een been achter je heup, dan heeft de heup geen ideale ondersteuning vanuit de vloer.

Stand C is je vecht stand, stand A en stand B is alleen voor bepaalde trainingen, niet om in te vechten of sparren.

 

 

Loopstand ( vecht stand C ) 1 been voor 1 been achter.

Lijnen van je voeten kruisen altijd!

Plaatje 1

Plaatje 1 hier boven: Heuplijn is je centerline, het gaat niet alleen om de armen wanneer we over de centerline spreken ! Voet lijnen kruisen altijd !

 

Plaatje 2

In plaatje 2 Krachtlijn staat niet richting de tegenstander en daarom geen ideale ondersteuning van de heup,
zeker niet als je dan met je rechter arm stoot, zit er geen heup ondersteuning achter... (of je moet naar rechts willen stoten? )

Ik zie mensen jaren lang trainen met allerlei oefeningen om de heup recht achter de ellebogen te zetten om een goede structuur te krijgen. Vervolgens gaan ze sparren en zetten ze de achterste voet en dus ook de heup uit de lijn. Dan zou je af kunnen vragen waarom je voorheen al die training hebt gedaan? Je zegt A en doet vervolgens B? Erg opmerkelijk vind ik dit persoonlijk... Ik heb dan het idee dat ze alleen de vormen zien als referenties als het om de armen betreft.

Heuplijn is de krachtlijn vanuit je lichaam. De achterste voet is de wijzer waar de heup heen staat gericht !

Als men niet goed staat met de voeten zo als plaatje 2 hier boven, is dat omdat men enkel aan de armen denkt. Of men is niet bewust van het voordeel van een goed voetenwerk.
Er zit dan geen bewustwording meer in de voeten en heup. 1e fase in Wing Chun is aan 2 armen tegelijk denken. Dit is al erg moeilijk 2 armen tegelijk verschillend aansturen. Dan bij de 2e vorm komt je heup, benen en voeten er bij daar moet ook bewustwording / gedachte in komen.

 

 

12 Nadelen die ik zie als je verkeerd staat in je (vecht) loop stand, zo als hier onder wordt weergegeven.

Plaatje 3

Wanneer je achterste voet niet correct staat, zo als in dit voorbeeld (plaatje 3) rechter voet staat achter en te ver naar rechts.
1 Je heup ondersteunt je elleboog niet van je rechter stoot, omdat de heup een anderen kant op staat. Daar train je toch al die oefeningen voor, om je heup achter je elleboog te krijgen.
2 Geen driehoek structuur en dus zwakkere stand.
3 Je kunt niet shiften vanuit je loopt stand, omdat je heup al uit elkaar staat. Zo als in de 2e vorm 2e set je laat zien.
4 Je kunt moeilijke naar links stappen of trappen als tegenstander naar links beweegt. Je zou je achterste voet moeten draaien wat moeilijk is en tijd kost.
5 Je kruis staat te veel open om getrapt te worden, kwetsbaar, knieën horen bij elkaar. dit merk je vooral op als je gaat sparren met trappen.
6 Omstappen naar achteren, je voorste been komt achter, wordt lastiger, omdat je nieuwe voorste voet veel meer moet draaien.
7 Door deze stand komt je gewicht 50/50. Als iemand dan je voorste voet wilt vegen, wordt je onderuit geveegt. Je kunt je voet niet direct optillen.
8 Als je achterste rechter voet al naar rechts buiten wijst sta je al aardig uit elkaar met je benen, wanneer je voorste voet wordt geveegd van binnen uit naar links kom je te ver uit elkaar en is alle balans weg. Wanneer je achterste voet / been recht zou staan heb je meer om te compenseren. Omdat je benen dan niet heel ver uit elkaar staan.
9 Door deze foute stand komt je gewicht meer 50/50 en je heup komt dan meer horizontaal te staan waardoor ondersteuning vanuit de grond minder wordt. Dan ga je ook eerder met je schouders naar voren en kom je uit balans te staan. Je heup moet een beetje diagonaal staan en niet horizontaal. In de eerste vorm leer je al, kantel je heup.
10 Je geeft je voorste been weg als je gewicht 50/50 staat, omdat je eerst je gewicht moet verplaatsen naar achteren als je wilt trappen of je been wilt weg trekken naar achteren. Je bent dan te traag. - Als je gewicht al in je achterste been zit kun je direct weg trekken of trappen. Een trap naar jou voorste been kan je voorkomen door weg te trekken op tijd of in geval van Low Kick kun je direct trappen met je voorste been.
11 Het is een illusie om te denken dat als je gewicht in je achterste been zit, dat je dan omvalt als je een stoot krijgt tegen je lichaam. Je hoofd, schouders, heup staan nog steeds in een verticale lijn en daarom is er geen probleem. Je hebt enkel 1 been voor. Als je achterste voet fout is, is een nadeel omdat je niet diep in je achterste been kan zitten.
12 Wanneer je achterste voet naar buiten staat (fout) dan kun je ook niet goed trappen met je achterste voet. Je moet dan de voet tijdens de trap eerst weer recht krijgen om vervolgens naar voren trappen en weer te draaien. Je achterste voet staat daarom dan ook niet trap gereed.

Test het volgende:
(1) Ga in je loop stand staan en zet je rechter voet achter naar buiten gericht. vervolgens duw je met je rechter arm / palm iemand zijn lichaam weg.
(2) Vervolgens zet je jou voet goed, je voet nu recht naar voren in de richting van je tegenstander en doe het zelfde.
Wat is sterker en beter structureel onderbouwd?
Deze simpele test plus de referenties van de 2e vorm en dummy vorm zeggen genoeg.

Als je beter of sneller zou kunnen afzetten met je achterste voet, als je voet naar buiten zou staan, zouden sprinters dat ook zo doen.
Bedenk eens hoe je een auto zou duwen, eigenlijk het zelfde.
Doe je dat met je achterste voet naar buiten gericht of juist naar voren?

Het is een illusie dat je sneller kunt lopen of beweeglijker bent als je achterste voet naar buiten staat.
De juiste stand en manier van lopen is niet meer dan een kwestie van aanwennen.
Ik heb wel eens iemand horen zeggen, "ja zo loop ik lekker" (met achterste voet naar buiten) Tja als je met zo 'n technisch onderbouwd argument komt?
Je kunt misschien ook lekker stoten met je elleboog niet recht achter je vuist. maar of dat beter is? Beetje het zelfde inhoudloze antwoord.
Het is een grond gedachten dat je elleboog wordt ondersteund door je heup. Alle oefeningen zijn daar op gericht. De vormen vertellen je hoe je moet staan en lopen, die vormen zijn er niet voor niks.
Ik vind het ook geen excuses om te zeggen, iemand is zo goed met zijn armen, hij kan deze fout met de voeten permiteren. Het is een excuses zoeken om het fout te mogen doen.
Het is het zelfde als iemand erg sterke armen heeft die dan de Bong Sau verkeerd doet. ( elleboog te ver naar buiten bijvoorbeeld)
Omdat hij zo strek is werkt het toch wel. Is de techniek dan in eens wel goed?
Mensen zijn geneigd om alles te kopiëren en niet zelf na te denken, dus als je zulk soort fouten toe laat wordt de volgende generatie minder.

Huppelen vs Snel lopen
Ik zie wel eens mensen bijna huppelend naar voren komen omdat ze snel willen lopen.
Als iemand snel op mij afkomt is hij vrijwel nooit instaat om op tijd te remmen als dat nodig is. Hij kan dan in mijn stoot of trap lopen, of doorschieten als ik uit de lijn stap. Daarom zijn bewegingsgrenzen zo belangrijk in martial art. Als iemand snel naar achteren gaat en te snel voor mij. dan zwaai ik hem uit. Waarom zou ik hem volgen als dat te snel gaat? Als hij wilt vechten komt hij maar naar mij toe. I ga niet het risico lopen om door te schieten omdat ik perse hem bij wil houden.
In elke stap moet je dus kunnen afremmen om niet in de val te lopen of om zelfs terug te kunnen stappen.
Als snelheid zo belangrijk is ga dan gewoon lopen, zo als je altijd loopt.
Ook als je dreigt te gaan huppelen dan ben je erg kwetsbaar om onderuit geveegd te worden.
Daarom is snel lopen helemaal niet wat je wilt, er zit te veel risico aanvast.
Dit is ook weer iets wat je gaat inzien als je gaat sparren en zeker met sparren met trappen.

 


Grootste fout die gemaakt wordt wanneer iemand stoot.
De grootste fout die mensen maken wanneer ze een stoot geven is dat ze de schouder naar voren brengen ten opzichten van de heup waardoor het lichaam niet verticaal staat en daarom uit balans is.
Als je niet verticaal staat kun je makkelijker vallen en op de grond belanden. Dit is ook de reden dat mensen een gebouw verticaal maken en niet scheef zo als de toren van Pisa. O dat is wel een gebouw... Maar je begrijpt me wel hoop ik? ;)

De reden dat men de schouders naar voren brengt in een stoot is, dat men gewent is als je ergens niet bij kan. dat men dan de schouders naar voren brengt om iets te pakken. In het dagelijkse leven is de structuur dan ook niet zo belangrijk. En is dit de snelste manier. je gaat immers geen stap maken omdat je 5 a 10 cm te kort bent met je arm. Deze natuurlijke gewoonte moet je niet toepassen in een gevecht omdat je dan uit balans komt.

Als je overschiet met je arm omdat je er niet bij kunt, is dit omdat je bang bent om in te stappen !

Foto1: Verticale stabiliteit Foto2: Door de schouders naar voren te brengen, komt half je gewicht uit balans.

Gebruik maken van de kracht van de tegenstander.
Grappig is deze uitleg altijd die systemen als Aikido en Jiujitsu gebruiken.
Ze gebruiken niet de kracht van de tegenstander maar de onbalans in combinatie met vaart naar voren.
Ze gebruiken de massa van het lichaam die in beweging is en uit balans is. Bijvoorbeeld iemand stoot en brengt zijn schouders naar voren, je lichaam is niet verticaal en daarom uit balans.
Dan is 50% van de massa van zijn lichaam uit balans en heb je niet veel nodig om de rest ook uit balans te brengen.
Wanneer je optimaal verticaal staat en je diep en stevig staat, werken deze technieken niet.
Dit komt omdat er geen balans verstoring is. De Wing Chuner zal altijd zorgen voor een verticale stabiliteit en daarom zal het moeilijk zijn om hem met een worp op de grond te krijgen.
We geven onze massa niet weg en daarom kan een ander er niks mee doen.

 

 

 

Gewicht verhouding & Zwaartepunt

De structuur van het lopen in de 2e vorm en dummy moeten uiteraard het zelfde zijn als de structuur als je loopt tijdens de oefeningen / training.

Het is namelijk ook nog eens onmogelijk om je heup te kantelen en tegelijk je gewicht 50/50 te hebben in je loopstand.

Maar goed. In de 2e vorm, de 1e, 2e en 3e set verteld je precies hoe diep je moet staan en de verhouding tussen je rechter en linker been.
In de 3e set is het heel erg duidelijk je draait Chi Sau stand naar loop stand. Daarna maak je een trap. Dit is niet alleen om de trap te trainen maar ook om aan te duiden hoe diep je in je achterste been moet staan. Nu maak je in de 2e vorm een dubbele Bong Sau, maar dat kan natuurlijk ook een stoot zijn. Het presenteert gewoon je manier van lopen en hoe je gewicht verdeling moet zijn.

Meten is weten.
Ene voet op een weegschaal de andere op een stapel boeken om op gelijke hoogte te staan.
Test 3 Standen uit de vormen.
Mijn volledige gewicht is 84 kilo.
Stand A Wanneer ik in mijn 1e vorm stand (Chi Sau stand) staat is mijn gewicht 42 kilo in beide benen. (nu wel uiteraard 50/50)
Stand B Wanneer ik in mijn shift stand staat kom ik op 55 kilo en andere voet 29 kilo. (Bong sau Lap sau stand, 2e vorm stand)
Stand C Wanneer ik verder shift naar mijn loop (vecht) stand, is het 61 kilo en 23 kilo. ( Loopstand 2e vorm, Dummy)

Volgende test heb ik gedaan om te proberen een loopstand aan te nemen waarin ik in beide benen 42 kilo zou worden gemeten, dat valt niet mee kan ik je zeggen.
Je moet wel bijna recht op staan met beide benen om in de buurt te komen, je lichaam moet ook nog eens in het midden zijn tussen beide benen in.
Wanneer je jou heup maar iets kanteld komt het gewicht direct meer in je achterste been, dan in je voorste been. Ook wanneer je maar een paar centimeters je zwaartepunt verplaats naar achteren komt er veel gewicht verplaatsing. Je zwaartepunt is daarom bijna in het midden, maar die paar centimeters maken juist uit, probeer dit zelf op een weegschaal!

Het zwaartepunt is net iets meer achter dan in het midden!
Als het zwaartepunt maar een paar centimeters over het midden naar achter gaat, verplaatst het veel gewicht naar achteren.
Dit is wat ik op de weegschaal ook zag gebeuren toen ik dit testen, de meter beweegt heel snel heen en weer als je maar iets beweegt.

Uiteraard is je zwaartepunt niet statisch.
Je zwaartepunt moet ook van achter naar voren kunnen en terug wanneer je gaat trappen. anders kun je nooit met je achterste been trappen.
Als je afzet om naar achteren te stappen, dan verplaatst het zwaartepunt ook uiteraard.

Wanneer je een video bekijkt van Wong Shun Leung.
Dan kun je zien dat het zwaartepunt verplaatst bij elke rotatie wanneer hij van Bong Sau naar Lan Sau draaien. Of bij de eerste rotatie in de 2e vorm, dubbele elleboog 180c shift.
Dit kan alleen als het gewicht meer in het achterste been zit dan in het midden, maar goed het is tenslotte ook gewoon je loopstand waar je naar toe draait.
Als je gewicht 50/50 zou zijn zou je draaipunt en het zwaartepunt in het midden blijven, maar dat is nooit het geval, deze verplaatst.
Screenshot hier onder is het referentie punt, de blauwe lijn bij het oor van Wong, een kleine verschuiving van het zwaartepunt verplaatst veel gewicht.

Rode lijn is hiel lijn, blauwe lijn is het zwaartepunt

Omdat het zwaartepunt verplaatst, verplaatst het gewicht ook! Je shift ook van loopstand naar loopstand!

In de eerste set van de Chum Kiu shift je van Lan Sau naar Bong Sau.
Je verplaatst je gewicht in de shift. Je hebt dan telkens in 1 been meer gewicht als in de anderen.
De Bong Sau stand is dan het zelfde als in Bong Sau - Lap Sau drill, dan zit je gewicht meer aan 1 kant dan de andere kant.
En de Lan Sau is het zelfde als in de 2e set van de Chum Kiu wanneer je een Lan Sau maakt met een vuist. Dan zit je gewicht ook achter anders kun je geen trap maken. Dan sta je in je loop stand. Dit gedeelte laat zien dat je gewicht verplaatst van been bij elke shift. En verteld je wederom dat je gewicht in je achterste been zit in je loop stand. Nu in de eerste set van de Chum Kiu loop je wel niet, maar het is wel je loop stand waar je in staat.

Wanneer de heup gekanteld is, kun je niet je schouder naar voren brengen.
Wanneer je schouders naar voren gaan, kantel je automatisch je heup terug, wat fout is.
Wanneer je, je gewichtsverdeling 50/50 hebt, staat je heup niet gekanteld maar horizontaal.
Als je heup horizontaal staat wordt je kracht / stoot ook niet optimaal ondersteunt door de grond. Je moet een schuine lijn hebben vanuit je hiel, heup elleboog vuist. Dat kan niet als de heup niet goed gekanteld staat. En de heup kan niet kantelen als je niet diep in je achterste been zit. En het gewicht kan alleen diep zitten in je achterste been, als je achterste voet recht naar voren staat. Als je achterste voet naar buiten staat gedraaid, sta je zwak. Alles moet dus kloppen zo als de 2e vorm je verteld. Dit is waarom we naar de vormen moeten kijken als het om strukturen gaan, hier zijn de vormen voor ontworpen.

Stok stand vergelijking met de loopstand
Met de stok zie je ook als je diep in je achterste been gaat zitten dat de punt van de stok omhoog komt. Eigenlijk de zelfde schuinen lijn door dat de heup gekanteld staat. Alleen met de stok kantel je jou heup zijwaarts. Dit is omdat je met de stok zijwaarts staat. Nu wordt alleen je achterste boven been zwaar.
Wanneer je in je stok stand staat horizontaal met gewicht 50/50 worden beide boven benen zwaar.
Als je in je vecht loopstand staat, sta je heup ook gekanteld om zo je schouder niet naar voren te brengen, nu wordt ook je achterste been zwaar omdat daar meer gewicht in zin. Precies het zelfde idee, alleen iets minder diep dan in de stok stand.

Als je heup niet gekanteld is en je staat niet diep in je stand, gebruik je enkel je boven lichaam voor ondersteuning van je ellebogen en armen!

 

 

Stap achtrewaards

Wanneer iemand een trap geeft naar jou been of lichaam:
Je wilt het voorste been het eerst weg halen die het dichtbij de tegenstander is, daarna pas het achterste been.

Belangrijk is het leren terug trekken van je voorste voet en het naar achteren bewegen wanneer iemand jou wilt trappen. Nu wordt je achterste voet je nieuwe voorste voet, je stapt om dus.

Als je gewicht 50/50 is geef je jou voorste been weg omdat je te laat bent met terug trekken van je voorste voet, omdat je eerst je gewicht zou moeten verplaatsen naar je achterste voet.
Je gaat van A (zwart) stap naar achteren B (grijs)

Een gewone korte stap naar achteren waarin je afzet met je voorste been, is een te kleine stap en te langzaam omdat je gewicht te lang in je voorste been zit voor het weg getrokken kan worden.

Wanneer je achterste voet niet goed staat, bijvoorbeeld naar buiten gedraaid, dan kun je ook je voorste voet niet goed terug trekken naar achteren. Ik noem dit een stapel fout. Doordat je stand niet correct is wordt je weer belemmerd in je mogelijkheden.

Afhankelijk hoe veel afstand je nodig hebt kun je ook in (B grijs) je nieuwe voorste voet niet alleen draaien maar ook terug trekken. (mee trekken.)

Iemand trapt met voorwaartse trap, of low kick of high kick. Maakt niet uit qua afstand.
De tegenstander mist omdat je buiten bereik staat.
Je kunt of met je achterste been trappen als tegen aanval.
Of je stapt in met een halve stap, de gewone loop stap, en maakt een aanval met armen. Of je tegenstander blijft je volgen en je trapt met je voorste been. Hij loopt er dan in. Je moet wel direct goed in je achterste been komen te staan met je gewicht, zo als de 2e vorm je verteld.

 

 

Shiften
De reden van shiften is om je heuplijn te corrigeren.

Je staat niet met je heup lijn / centerline naar je tegenstander, dit kan omdat hij beweegt of omdat de tegenstander jou heeft verplaatst.
het overkomt je dus dat je heup lijn niet goed staat en dan moet je deze lijn corrigeren.
Uiteraard genereer je ook kracht bij deze shift, maar dit is niet het hoofd doel.

Je shift op de hielen en niet op je bal van je voet.

Het is fout wanneer je middenlijn (centerline) goed staat en je shift en je komt verkeerd te staan met je heuplijn!
Je shift van een slechte situatie naar een goede situatie, nooit andersom!

Er bestaat geen excuses om je heup scheef te zetten in een oefening en alleen maar denken aan een hardere stoot, als je heup verkeerd komt te staan. Dan denk je niet aan een vervolg.
je wilt je heup lijn altijd goed hebben staan.
De heup recht houden is de hoeksteen van het systeem structureel gezien. Alleen zo kun je met beide armen tegelijk vechten, dit is een concept.
Daarom moet de shift wel kloppen, je middenlijn (centerline) moet kloppen naar je tegenstander. Hoe zijn lijn staat maakt uiteraard niet uit.

- Instappen doe je doorgaans als de afstand te groot is.
- Achteruit stappen doe je wanneer de kracht te groot is. Schuin achteruit is beter dan recht achteruit, maar dat kan niet altijd.
- Shiften / Rotatie, gebruik je wanneer de afstand binnen arm bereik is en als je uit de lijn staat om je heup lijn te corigeren.
- Opzij stappen uit de lijn wanneer de tegenstander met een vaart in stapt, daarna stap je altijd in of uit.

 

Shift vanuit je loopstand ( Over stappen)

Je heup roteert tijdens de stap en je voeten wisselen, deze stap gebruik je alleen als je dicht bij de tegenstander staat.
Je kunt dit ook overstappen noemen, dit kan alleen als je buiten stoot afstand staat !

Deze shift vanuit je loopstand is er om de middenlijn richting van de tegenstander te verleggen ten opzichten van die van jou.
De tegenstander staat in de zelfde lijn recht voor je, maar jij komt schuin uit zodat jou middenlijn klopt en die van je tegenstander niet meer.
Met deze shift vanuit je loopstand wordt je voorste been je achterste been en sta je een beetje uit de lijn waarin je eerder stond
Je wilt uit de centreline van de tegenstander!

Pijl is heup richting / Middenlijn (centerline)
Je gaat van zwart naar grijs,
Voorste (zwarte) linker been wordt achterste (grijzen) rechterbeen.
Achterste (zwarte) rechterbeen wordt voorste (grijze) linkerbeen.
Zo kom je aan de buitenkant van de arm te staan van de tegenstander,
Dan stap je na deze shift ook nog iets in om nog meer de tegenstander uit zijn lijn te zetten en de middenlijn over te nemen. (Je zet af met je hiel van je achterste been)

Je wilt je positie verbeteren.
Je wilt niet recht tegen over elkaar staan, dan heb je geen voordeel.
Je wilt iets schuin komen te staan zodat jou centreline klopt maar die van je tegenstander niet.
Je wilt naar de buitenkant waar het net iets veiliger is als recht tegen over elkaar.
Zo verplaats je de centreline van je tegenstander tenopzichten van die van jou.
Jou eigen centreline blijft uiteraard goed staan.

In de 2e vorm maak je op een gegevenmoment in de eerste set 3x een palm stoot naar de tegenovergestelde schouder.
Dit verteld je dat je tot die hoek waarin je stoot nog niet hoeft over te stappen als je binnen bereik staat.
Gaat de tegenstander iets verder dan je schouder lijn dan moet je de shift vanuit je loopstand toepassen om je heup lijn goed te houden.
De 2e vorm verteld je waar het grens gebied zich bevind, tot waar je nog kunt blijven staan met je voorste voet voor. Of bij moet draaien aan de anderen kant.

 

Hetzelfde alleen beginnen we nu vanuit de Chi Sau stand.

Iemand stapt in met Pak Sau, je stapt iets opzij en naar achter met alleen je voet, niet je lichaam, om ruimte te maken voor je lichaam.
Je heup en lichaam blijft staan en gaat alleen naar voren in de beweging.
Je komt direct terug met een stap en met een stoot vanbuiten af naar de center waarmee je met je elleboog de arm blokkeer en de centreline over neemt.
Je zult merken dat de tegenstander uit de lijn staat en jij met je centreline correct,
je overrompeld je tegenstander hier mee. Uiteraard kun je meer variaties bedenken, Pak Sau is alleen een voorbeeld.
Dit is de zelfde stoot (met open hand) als die aan het einde van elke set in de Dummy, dan zet je de elleboog in, waarbij je met de andere arm een Hun Sau maakt.

Als ik in mijn loopstand had gestaan kan dit ook dan was dit de "shift vanuit je loopstand"

 

Halve Maan stap, of cirkel stap, waar mee je altijd over-stapt!
Dit is ook niet meer dan een shift en een stap, je shift eerst met je heup en dan stap je in. Wel in één beweging, waarbij de heup rotatie de kracht genereert.
Je moet altijd de pas afsnijden als je aanvalt!

De tegenstander beweegt van A naar B op het plaatje hier onder.
Jij wilt volgen en de pas afsnijden, je stapt over. Je achterste been wordt dan je nieuwe voorste been. Dit doe je omdat je kracht uit je rotatie wilt halen van je heup. Plaatje hier onder, ga je van Grijs naar zwart stappen. Deze stap komt ook geregeld voor in de Dummy vorm.

Als je een rechte lijn zou trekken in plaats van een boog (rotatie) (zie op plaatje hier boven) dan krijg je jou heup niet gedraaid en komt deze meestal niet goed achter de ellebogen. Een rechte lijn is wel sneller maar dan niet beter.

Ik noem het zelf altijd de halve maan stap. In het begin maak je deze stap erg rond en wijd maar later kun je wat directer naar je doel. Als je dit in het begin zou trainen gaat het meestal fout, omdat je heup dan niet recht achter de elleboog komt te staan. De hoofd gedachten van de structuur van het systeem.
Deze stap komt geregeld voor in de dummy en in wezen ook in de 2e vorm alleen in de 2e vorm maak je alleen de rotatie en niet de stap. (2e set) Een stap maak je als je er niet bij kunt met je arm.
Je traint dit ook vanuit Chi Sau dan gaat je Bong Sau met een instap naar een palm stoot om je structuur te trainen. Om je heup recht achter je elleboog te krijgen.
Het hele idee is om je heup je elleboog te laten ondersteunen. (2e vorm: find the bridge, vindt de verbinding tussen elleboog en heup, connect deze net als een brug 2 punten verbind.)
Wanneer je achterste voet / been fout staat:
Zo als ik al eerder beschreef in dit artikel, dus naar buiten in je loop stand. Dan is je heup al deels geroteerd en kun je minder kracht uit je heup halen tijdens deze halve maan stap.

 

 

Je ziet hier hoe master Wong Shun Leung overstapt om de weg af te snijden.

 

 

Waarom de Volg-Stap niet kan
Wat is de volg-stap: Wanneer jij met je linker been voor staat en de tegenstander gaat naar rechts van jou wil men dan met de linkerbeen een stap maken naar rechts en roteren op het rechter been. Waarbij het rotatiepunt de heup is van rechterbeen.
Men volgt dan met het voorste been en daarom noemen we dit een volg-stap.
Je hebt dan geen ondersteuning van het linker been omdat deze van de grond komt wanneer je in arm contact komt, bij de over-stap heb je wel ondersteuning van de grond op moment van arm contact.

Je maakt een stap zonder over-stap en blijft je voorste been voor. Dat lijkt korter maar goed ook al is dat zo, de kortste weg is niet altijd de beste. Onder je eigen arm door stoten kan ook korter zijn, maar je kruist je arm en dus niet beter. In dit geval is het gewoon veel zwakker dan de halve maan stap.
Bedenk ook dat de halve maan stap overal in de dummy vorm terug komt, De volg-stap niet.
Als de volg-stap werkelijk goed was hadden de ontwerpers van dit systeem deze stap wel een keer in de dummy vorm verwerkt.

Grootse probleem met de volg-stap is dat je jou verkeerde been voor hebt en je heup niet recht hebt staan, geen achterste been hebt voor ondersteuning.
Ook snij je de pas niet af terwijl je aanvalt, wat wel moet.

Even iets over de basis structuur van het systeem: Als ik met rechts Pak Sau maak en met links stoot moet ik mijn linker been voor hebben.
Het zelfde als ik met links een Lap Sau maak en met rechts stoot moet mijn linker been voor. Dan heb ik de beste verbinding tussen je heupen en ellebogen. Het zelfde met Tan Sau en stoot, dit komt ook telkens terug in de Dummy. Het is structureel altijd het zelfde! Dit moet zo omdat je nu een been in een rechte lijn hebt met je eleboog en vuist, dus de heup krijgt een betere ondersteuning vanuit de grond.

Een ander onderschat probleem is wanneer je de volg-stap toepast en je tegenstander stapt opzij en vervolgens stapt hij direct in,
dat jij niet in je loopstand staat, maar met je benen open staat en hij stapt daar tussen in, je staat alsof je in je Chi Sau stand staat, je hebt twee benen naast elkaar en geen achterste been.
Je hebt een zwakke structuur om in te vechten.

Een ander punt is als je de volg-stap maak moet je ook nog eens een keuzen maken.
Als de tegenstander te ver uit stapt moet je als nog over stappen en als hij in stapt red je het niet met je structuur.
Dus alleen als hij binnen stoot afstand komt en stil staat dan kun je er wat mee.
Je kunt onmogelijk waarnemen in zo'n kort moment of hij net buiten bereik staat of net binnen bereik.
je wilt eigenlijk altijd één oplossing hebben in een situatie, een keuzen maken maakt je langzaam.

Men denkt soms dat je voorste voet sneller is omdat deze voor staat, maar het gaat ook niet om de voorste voet die het meest dicht bij de tegenstander is maar je lichaam, heup en armen. Je voorste voet is een verkeerd ijkpunt. Daarom is een shift en instap, wat we ook zien als overstap, sneller is of even snel.

Conclusie: De volg-stap is een stap die niet voor komt in de vormen (Dummy vorm) zwak is qua structuur, na delen heeft voor vervolgen, Je moet kiezen of je maakt de over-stap of volg-stap afhankelijk van de afstanden.
Waar tegenover een stap staat die altijd goed werkt en voor komt in de vormen, namelijk de over-stap waarbij je ook een shift maakt.
Dit zijn redenen genoeg om de volg-stap die denk ik ooit verzonnen is en een eigen leven is gaan leiden maar gewoon te vergeten.
Ik heb in 2017 nog aan David Peterson gevraagd of de volg-stap mogelijk is, en hij gaf aan dat hij deze nooit van WSL gehad had en dat dit fout was. De reden die hij gaf, gaf ik net hier boven al aan.

 

 

Tui Ma - Je gaat van Chi Sau stand naar loopstand, of van loopstand naar loopstand, maar altijd naar achteren en uit de center lijn van de tegenstander.
Stap achterwaarts naar je loopstand, je heup gaat van middenlijn 6 op de klok, naar 5 of 7 op de klok. Je lijn komt iets schuin en zinkt in je stand, absorbeer de kracht met je arm vanuit je elleboog en stand.
Je kunt dan ook naar voren terug komen in de aanval, je staat in je loop stand, je staat dan goed met je heup en armen terwijl de aanvaller uit de lijn staat. De rechtervoet gaat langs de rode lijn als je uitstapt naar 5 op de klok. De heup stond 6 op de klok en nu staat de heup 5 op de klok, zie tekening hier onder.

Let op! wanneer iemand mee draait tijdens de instap en de druk groter wordt moet je meer uit de lijn tot op z'n hoogst 45c uit de lijn waar je in stond. Het is dus afhankelijk van de druk hoe ver je uit de lijn gaat. Naar 5 of 7 is een indicatie zie dit ook niet zwart wit.

Tui-Ma Oefening 1
Basis oefeningen vanuit Chi Sau: Vanuit Bong Sau instappen met palm stoot, de ander stapt uit naar achter in de Tui Ma (stand) Je maakt in wezen een Po Pai, de andere stoot wordt geweerd door de Bong Sau van de tegenstander. De focus van de gene die in stapt ligt bij de heup lijn, om deze recht te houden. De gene die naar achter gaat ligt de focus in de juiste lijn schuin naar achter te stappen. Deze stap heet Tui-Ma.

Tui-Ma Oefening 2
Je staat in je Chi Sau stand, houd je 2 armen bij elkaar in het midden met vuisten, de ander staat recht voor je en duwt je vuisten in een rechte lijn weg en je moet naar rechts achter of links achter uit de lijn en zinken.
Nu ga je in die stand door de druk, voelt net anders dan vanuit Chi Sau versie oefening 1. De aangever komt uit de lijn te staan.
Je kunt twee kanten op stappen als je eenmaal in je loop stand staat, 1 Tui-Ma, 2 overstappen.

 

Tui-Ma Oefening 3
Dit is de zelfde training als oefening 2 maar nu wat wilder.
Je training partner duwt jou ruw en wat harder weg met een vaart, de ander moet telkens in de Tui Ma stand uit komen.
Je wordt er dan in gedwongen, wat meer actie en wat meer stress dan de vorige 2 trainingen.
Je kunt twee kanten op stappen als je eenmaal in je loop stand staat, 1 Tui-Ma, 2 overstappen.

 

Tui-Ma Oefening 4
Met één hand Chi Sau (Dan Chi) maar dan met instappen en de ander gaat naar Tui Ma uitstappen uit de lijn.
Vervolgens stoot de ander met een stap en je maakt Bong Sau en stapt uit waarbij je voorste been je nieuwe achterste been wordt.
Oefeningen 2,3 en 4 hebben we van David Peterson geleerd tijdens training in Kuala Lumpur, Oktober 2017.

 

Tui-Ma Oefening 5
Een veel meer voorkomende oefening is als iemand met veel vaart en kracht instapt, dat je met Man Sau naar achters stapt uit de lijn. De stap die je dan maakt is ook Tui-Ma

 

 

90c uit de lijn stappen, ook wel de L stap genoemd.
Nu wil je net als met Tui-Ma uit de lijn stappen maar nu wil je aanvallen en dus niet naar achteren maar opzij.
( David Peterson noemt dit de L stap)

- Alleen uit de lijn stappen wanneer iemand met een vaart op je af komt!
- Als je uit de lijn stapt, stap je altijd daarna in!
- Je zet bij deze stap jou centreline beter ten opzichte van je tegenstander!
- De hoek kan ook kleiner zijn, is variable tot 90c!
- Dit werkt alleen als het een verassing is, dus in oefeningen heeft de ander het altijd door omdat hij weet wat komen gaat.

(Je kunt nooit uit de lijn stappen en daar blijven staan!
Je moet daarna instappen of naar achteren, maar naar achteren is het Tui-Ma)

De maten waarin je uit stapt is afhankelijk van de afstand en vaart van de tegenstander.
Staat de tegenstander dichtbij kan deze stap nooit 90c maar moet de stap kleiner.
Heeft de tegenstander meer afstand en een vaart dan kun je tot maximaal 90c uit stappen.

Ik zie wel eens twee mensen recht tegen over elkaar in stappen als twee steenbokken.
De vraag is of je dat wel wilt als je tegenstander 100 kilo weegt en grote zware armen heeft.
Er is ook een concept wat zegt, de weg van de minste weerstand, dat is niet recht in de lijn stappen van de tegenstander.
Ook het concept naar de buitenkant gaan om niet tegen 2 armen te vechten klopt dan weer als je uit de lijn stapt.
Je stapt alleen uit de lijn als iemand met een vaart in stapt, als hij dichtbij staat werkt dit uiteraard niet, maar dan is de dreiging ook niet zo groot.
Een getrainde vechter kan in zijn stap bijdraaien als hij aanvalt, maar mijn ervaring is wel dat leraren waar ik mee train ook door schieten als ik op tijd opzij stap.
Dus wie zijn die getrainde mensen dan die dat op tijd kunnen?
Het werkt ook alleen maar als het onverwachts gaat, als je dit als oefening wilt trainen is het makkelijk om bij te sturen, daarom moet je ook sparren.

( In de tekening hier onder is de hoek geen 90c, de hoek waarin je weg stapt is dan ook variabel, van een paar graden tot 90c)

Situatie 1 Aanvaller valt aan met rechter stoot.

Begin situatie vecht stand

De aanvaller komt op je af met een vaart, er recht tegen in gaan is een risico en niet nodig. Voet A is je voorste voet en gaat naar de lege hoek (C), voet B gaat staan waar voet A eerst staat. Je gewicht verplaatst van rechts achter naar links achter. Je gaat van loopstand naar loopstand in één stap.

In dit voorbeeld stoot de tegenstander met zijn rechter arm. Je moet altijd die kant op stappen waar je uit komt aan de buitenkant en de kant waar hij mee stoot.

Aanvaller valt aan met rechter stoot.

 

 

Situatie 2 Aanvaller valt aan met Linker stoot.

Aanvaller valt aan met Linker stoot. Voorste voet A1 gaat dan naar positie A2, Achterste voet B1 gaat naar positie B2, hierbij moet je goed je heup bijdraaien.

Een goede vechter behoudt zijn verticale stabiliteit en kan altijd optijd bij draaien en dan zal dit wegstappen niet goed bij werken. Wij leren zelf ook optijd bijdraaien, maar dat wil dan nog niet zeggen dat dit geen goede strategie is. Je traint immers niet om anderen Wing Chuners aan te kunnen maar om te overleven op straat. Daar schieten mensen door in hun vaart.

99 % van de mensen op straat kan niet optijd bijdraaien als ze met een vaart instappen. Je kunt in 1 stap het hele gevecht winnen!

 


Je moet leren omgaan met krachten die je balans willen verstoren.
Je stand wordt daarom alleen beter als er krachten op je armen komen die je moet opvangen en waar je mee moet leren omgaan.
Instappen en uitstappen (drill) en Chi Sau drils zijn goed om dit element te verbeteren.
Wanneer je heel lang in je stand stil staat zal je ongetwijfeld beter worden.
Maar wat je dan niet traint is balans samen met je stand en het continue stabiliseren van de stand, druk en krachten op de armen die het lichaam moet ondersteunen

Stabiliteit training
Hou het been vast van je training partner, beweeg langzaam heen en weer en zijwaarts.
De ander moet proberen te blijven staan, wat natuurlijk niet kan. beweeg niet te snel maar zodat het net mogelijk is.

Elastiek helpt je met je loop / vecht stand

Elastiek kan boven de knie of onder de knie. Het gaat er om dat de knieen naar elkaar toe worden getrokken, zodat de voetlijnen als je die door trekt aan de voorkant altijd elkaar kruisen, op een paar meter afstand.
Met een elastiek als hulpmiddel kan je bijna niet meer je heup weg draaien. De achterste voet blijft nu beter naar voren staan. Wanneer je je achterste voet wel verkeerd draait voel je het elastiek trekken aan he been. Ook rechtop staan gaat moeilijk. Wanneer je dat wilt schiet je rechtop. Als je dan weer naar beneden gaat met je gewicht schiet je weer door naar beneden. Dit zorgt er voor dat je beter in je stand blijft staan. Prima hulp middel om je stand te verbeteren.

 

 

Welk been voor welk arm voor als voorkeur
In een opwachtende houding zie ik gekruist staan als een voorkeur.
Dus met je rechter arm voor en je linker been voor. nu heb je jou heup altijd recht staan.

Wat belangrijk te weten is dat de tegenstander altijd uit jou lijn wilt, zie boks stijlen.
Als jij met rechts stoot wilt hij recht van jou weg duiken, niet naar links waar jou vrije arm is.
Dit is universeel in alle vechtsystemen, je wilt immers naar de buitenkant waar het net iets veiliger is.
Zorg er voor dat al je oefeningen kloppen dat je altijd bewust de juiste kant op gaat om dit in te programmeren als gewoonte.

 

Wanneer je aanvalt snij je altijd de pas af.
Je wilt het midden overnemen vanaf de zijkant.
Neem het exacte midden van je tegenstander, de centerline.
Als je daarvan rechts instapt, stap je over het midden heen met je linker voet naar de tegenstander zijn rechter voet.
Maakt niet uit wat de armen doen.
Om het wat eenvoudiger uit te leggen, stap in zo als in de dummy vorm.
De dummy vorm is weer je referentie.
Bij de dummy stap je ook in en snij je de pas af.

Wat je nooit wilt is met rechter been voor en met rechts een stoot maken als je instapt met een vaart!
Omdat als je tegenstander naar rechts gaat van jou, jij vrijwel niet kan corrigeren in je richting, je kunt niet shiften naar rechts in deze loopstand.
Je wilt het liefst als je rechts stoot je rechter been achter, dit is beter ondersteunt door je heup, been en de grond, één rechte lijn.
Nu als je tegenstander naar rechts gaat van jou kun je bij draaien zie voorbeeld hier onder.

Foto's hier boven, Ik val aan met Jat Sau stoot, mijn linker arm is een Jat Sau en ik stoot met mijn rechter arm, mijn rechter been is achter.
Nu stapt mijn leerling uit de lijn van mij en hij stoot.
Omdat ik met mijn rechter been achter staat kan ik op de 3e foto bij draaien. Iets wat niet had gekund als ik mijn rechter been voor zou hebben en met rechts zou stoten.
Deze correctie shift komt geregeld voor in de 2e vorm en in de dummy vorm.

De vaart in combinatie met juiste voetwerk is belangrijk als je aanvalt.
Wanneer er geen vaart is, omdat je al op stootafstand staat kan de tegenstander bijna nooit uit de lijn stappen dan is het geen probleem, hij kan jou vaart niet gebruiken.
Het gaat dus vooral fout als je instapt met verkeerde been en met een vaart!

De oefeningen moeten dan ook kloppen met deze concepten.
Wanneer je in een oefening met rechts instapt met vaart en met rechts stoot leer je jou zelf dus iets verkeerds aan.
Je moet je afvragen of je deze gewoonte jezelf wel wilt aanleren.
Instappen en aanvallen is altijd een keuzen dus het is niet zo dat je nu eenmaal in deze situatie zit en niet anders kan.
Wees dus bewust met het voetenwerk om de juiste gewoontes aan te leren.
Elke training ben je bezig met reacties, structuur en gewoontes die moeten kloppen met de concepten van het systeem.

 

 

Mobiliteit
Met goed voetenwerk verander je continu de lijn van de tegenstander, door te shiften corrigeer je vaak de lijn, door over te stappen of schuin naar achter te stappen verander je de lijn.
Je wilt een betere positie dan je tegenstander, je stapt over zodat je niet in de centreline van de tegenstander blijft staan!

Het gaat om jou heup middenlijn niet om de lijn van de tegenstander.
De tegenstander zal dan als training hebben om contineu te corrigeren om niet verkeerd te komen staan.
Enkel je loopstand C is een vechtstand, standen A en B zijn structueel niet geschikt om in te vechten, deze standen zijn elkel geschikt voor bepaalde trainingen.

Voeten werk is in de Wing Chun wereld een algemeen probleem.
Ik zie mensen sparren in de Chi Sau (Yi Ji Kim Yeung Ma) stand, beide benen naast elkaar in plaats van één been voor en één been achter.
Vaak ook nog met de voeten naar buiten gericht, niet eens naar binnen gericht in een driehoek stand zo als de Chi Sau stand zou moeten.
Waarbij het kruis ook kwetsbaar open staat voor een trap.
Men is totaal niet bewust van hun eigen voeten en heup lijnen.
Ook staan de meeste mensen te rechtop waardoor je minder mobiel bent en minder sterk staat.
Dan denk ik, kansloos als iemand kracht tegen je armen geeft of instapt, dan val je zo om.
Je hebt geen achterste ondersteunend been in de lijn met je elleboog en hand.
Maar vaak zie ik ook dat beide mensen tegen over elkaar fout staan, dan heeft geen van beide ook voor of nadelen er bij en dan valt het probleem ook niet op.
Meestal weten ze het wel maar doen ze het niet, zo als ze zelf zeggen dat het moet.
Men is dan enkel met de armen bezig.
Het voetenwerk en standen is de ondersteuning van je armen.
De juiste lijn kun je het gehele gevecht mee winnen, dus niet geheel onbelangrijk.
Correct voetenwerk is de helft van het Wing Chun.

Silvano Bonafe 25-03-2016,
updated November 2017, Juni 2018

____________________________________________

Ik vond deze post wel erg leuk en zo waar, ik reageer niet zo snel, maar hier kon ik het niet laten...

 

 

Home