Geen enkele leraar heeft het recht
om maar iets aan de 3 hand vormen, de dummy vorm of de wapen vormen
te veranderen!
De vormen zijn een onderdeel van een oud systeem, waar jij de verantwoording
voor hebt gekregen van jou leraar om door te geven.
Ip Man Tekst
De rechter regel lees je eerst en daarna
de linker regel: "Draag het Wing Chun onveranderd over om te verzekeren
dat de volgende generatie sterker is."
Een veel zeggende tekst van Grootmeester Ip Man, hij heeft het ook nog
eens in zijn school aan de muur hangen. Ik ben er van overtuigd dat
dit voor hem erg belangrijk was.
Met anderen woorden blijf van de vormen en concepten af.
Hij wist dat het al uit geëvalueerd is, getest in vele gevechten
en dat verandering alleen maar zal leiden tot achteruitgang.
De ontwerpers van dit systeem hebben
generaties alles uit getest in echte gevechten.
Nu willen wij die naast een drukke baan, in de avond Kung Fu doen als
sport, denken dat we allerlei verbeteringen kunnen aanbrengen?
Terwijl wij niet meer vechten in het echt, hoe kun je denken dat je
zonder vecht ervaring dingen, kunt verbeteren van een vecht systeem?
Op welke ervaringen zijn deze inzichten berust?
Ook een leraar die zelf al in geen 10 jaar echt gespard of gevochten
heeft en dan dingen gaat aanpassen zal niet uit nieuwe vecht inzichten
handelen.
Dus veranderingen en aanpassingen zijn per definitie een achteruitgang.
Daarnaast vind ik als een leraar iets
veranderd aan de vormen of concepten dat hij zegt ik weet het beter
dan mijn leraar, wat ik nog al arrogant vind.
Of het laat zien dat hij iets niet begrijpt, en dat hij daarom denkt
iets te verbeteren.
De manier van trainen kun je wel op allerlei mogelijkheden doen, zolang
je, je maar aan de structuren van de vormen houd en aan de concepten.
In de topsport zie je ook dat mensen soms met de zelfde regels en de
zelfde sport andere training methodes bedenkt en daarom beter worden
dan anderen.
De vormen zijn eigenlijk het handboek
van het systeem.
Je moet alleen de concepten begrijpen wat de taal is van het handboek
om het te kunnen lezen.
Vertaal de vormen naar oefeningen en vertaal de oefeningen naar een
realistische situatie, om zo dit systeem goed te leren begrijpen.
De vormen doen zonder weten wat je traint of wat de richtlijnen (concepten)
zijn, is als het lezen van een boek in het Zweeds en de taal niet kennen,
je kunt de woorden wel lezen maar je hebt geen idee wat er staat.
Foto: Siu Lim Tau, Brazilië 2011
De vormen zijn een serie bewegingen
die het ontwerp zijn van het systeem.
Het is een handleiding van informatie om het systeem door te geven van
generatie tot generatie. Hou daarom de vormen zuiver en het zelfde.
Wanneer de vormen veranderen zal het systeem verloren gaan in de toekomst.
De ontwerpers van dit systeem hebben hier generaties over na gedacht
en verbeterd wij zien een eindproduct wat uit geëvalueerd is. Veranderingen
kunnen alleen maar een achteruitgang betekenen.
Wanneer er in een generatie een leraar minder bekwaam zou zijn en het
systeem niet zo goed begrijpen, kan de volgende generatie het weer op
halen.
Maar alleen als de volgorde en bewegingen het zelfde blijven.
Er hoeft er maar één slim genoeg te zijn om in te zien
hoe dingen bedoeld waren in het verleden om het systeem weer volledig
te begrijpen.
Het handboek moet goed worden gekopieerd en de concepten moeten goed
worden overgedragen na de volgende generatie.
Het verteld je de bewegingen, structuren, technieken en concepten. Hier
in bevind zich alle informatie en verborgen geheimen van het systeem.
Hou ja altijd aan de principes en structuren van de vormen, dit is je
referentie. Probeer altijd alles terug te vinden in de vormen. Dan krijgen
de vormen ook meer waarden en begrijp je het systeem ook beter. Als
je een oefening doet denk dan altijd wat verteld mij de vorm betreft
deze bewegingen? Wat zijn de concepten?
Als het niet in de vormen voor komt,
kun je het niet verantwoorden!
Maak de vorm altijd langzaam, snelheid
is geen trainende factor.
Je traint geen actie reactie, het gaat bij de vormen om de perfectie
van de bewegingen. Als je in de lucht de bewegingen niet strak en perfect
kan maken hoe moet het dan als je de bewegingen wilt maken in een drill,
of nog moeiljiker in een gevecht.
Probeer de concepten te zien:
Een voorbeeld is dat je altijd 1 hand terug trekt als de anderen naar
voren gaat. (zo heb je altijd een Wu Sau voor verdediging en sta je
stoot klaar)
In de 1e en 2e vorm is dat altijd bovenlangs, in de 3e vorm soms onderlangs,
de 3e vorm heeft andere principes als de 1e en 2e. Er zijn 2 redenen
voor dit concept, (1) je trekt terug zodat je Wu Sau hebt zodat je stootklaar
staat en kunt verdedigen. (2) Zodat je, je armen niet kruist. Nu kan
het nooit zijn dat je bijvoorbeeld over een Lan Sau een stoot maakt
en dat de Lan Sau niet terug trekt, het zit letterlijk in de 2e vorm
aan het einde van de eerste set. Men heeft hier over na gedacht bij
het ontwerp van de vormen.
De uitleg van de namen, Siu Lim Tau
en Chum Kiu,
Eerste vorm is, jong idee, waarin het voornaamste is, de aansturing
vanuit de elleboog.
In de tweede vorm gaan we de heupen, benen en voeten er bij voegen.
Nu moet je hierin de verbinding (brug) vinden tussen de elleboog en
de heupen. Tweede vorm heet dan ook ( zoek de brug)
Siu Lim Tau - Eerste vorm (Jong idee)
In de 1e vorm, waar alles om de basis
gaat, zijn belangrijke aspecten, Structuur, herstel van structuur en
coördinatie.
Het is je alfabet van het Wing Chun, alle basis technieken bevinden
zich in deze vorm.
Ook worden de begrippen "Centerline"en "Lat Sau Tjik
Chong"behandeld. Maar vooral de aansturing van de elleboog.
In de eerste vorm zijn de technieken vaak nog niet helemaal volledig.
De Bong Sau is vanuit een stil staande positie en wordt niet ondersteund
door de heup of instap.
In de 1e vorm beweeg je niet om je volledig te kunnen concentreren op
de arm technieken.
Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld de Bong-Sau die naar binnen klapt,
met de elleboog in het midden.
Dit is ook weer een begrip, wanneer er kracht op de horizontale arm
komt (Bong-Sau) klap je elleboog naar binnen, vang de kracht niet op
met je schouder, wat je niet zult lukken)
Maar schakel om naar een goede positie om weer te kunnen stoten plus
dat je niet tegen de kracht wilt vechten.
In de 1e vorm zitten bewust geen vuist
stoten maar palm stoten, om zo het accent te leggen op de elleboog aansturing
en niet in de pols. De pols gaat alle kanten op en is daarom moeilijker
te controleren. ( op de opening en afsluiting na)
Je traint in wezen in de 1e vorm met
één arm tegelijk. Soms zijn de twee armen tegelijk in
beweging maar dan zijn het de zelfde bewegingen. Wanneer met beide armen
de zelfde bewegingen gemaakt worden horen ze niet bij elkaar. Dus ze
worden dan nooit samen tegelijk uitgevoerd, het zijn dan los staande
technieken.
Gelijktijdigheid in de bewegingen zijn er om ze synchroon uit te voeren
zodat beide armen de zelfde intentie, snelheid en kracht hebben.
Chum Kiu - Tweede vorm (zoek de brug)
De 2e vorm betekend "finding the
bridge" waarmee bedoeld wordt, de verbinding tussen elleboog en
heupen, maar ook terug naar de centerlijn, herstellen van kleine fouten,
je positie verbeteren.
Dit wordt ook wel eens de aanvalsvorm genoemd, omdat je telkens de tegenstander
opzoekt.
Dit is ook weer positie verbeteren. In deze vorm gaat het ook om balans,
en nu moet men twee verschillende bewegingen maken met twee armen en
tegelijk moet er focus in de heup en voeten zitten. Alles moet nu samen
gaan werken tot een geheel. (de Brug / de verbinding tussen heupen en
elleboog) Wing Chun is niet alleen armen, denk even aan anderen sporten
als tennis of basketbal, hier bij is het voet werk ook heel erg belangrijk.
Dit mag niet worden onderschat. Je kunt hier een gevecht op winnen.
Deze vorm ga je gebruik maken van je heupen en je voetwerk wat je armen
ondersteunen en sterker maken.
Soms is de techniek nu wel volledig als de Bong-Sao met stap opzij.
Maar later train je weer dubbele Bong-Sau laag, dit is weer abstract.
Je zult nooit 2 lagen Bong-Sau's maken, je traint enkel de rotatie van
de arm, explosief omklappen van de arm, wat lager makkelijker is dan
hoog. Dus weer één aspect van de Bong-Sau en niet een
volledige Bong-Sau die je traint.
In het begin kun je alleen maar denken
in één arm, dan ga je over op gedachten brengen in twee
armen tegelijk. In de tweede vorm ga je nu ook gedachten brengen in
de heup, benen en voeten. Je rekenkracht van denken moet nu worden verdeelt
in armen voeten en heup.
Je stand komt ook terug in de 2e vorm.
in de 2e en 3e set bepaald de vorm hoe diep je in je achterste been
moet zitten. Mede daarom zit er een trap in het begin van de 2e en 3e
set. Zodat dit weer een referentie is hoe diep je in je achterste been
moet zitten wanneer je shift naar je loopstand.
Biu Ji - Derde vorm (wijzende vinger)
De 3e vorm "Biu Ji" Hete vroeger
"Biu Yuet Ji" Moon pointing Finger
In de 3e vorm gabruik je wanneer je
fout te groot is, of je positie te slecht is om te kunnen herstellen
om te vechten, dan vlucht je..
De 3e vorm is bedoelt om je lijf te redden uit kansloze situaties.
Je hebt slechte kaarten in handen daarom wil niet meer vechten, maar
vluchten.
Of je zit vast tegen de muur, hoe kom ik hier uit?
Iemand pakt beide armen vast, hoe kom ik los?
Als je omgedraaid staat door een situatie, (man Sau) zorg dat je armen
eerst terugkomen dan pas je hoofd.
Zo zijn er allerlei methodes om uit benauwde situaties te komen.
Je gooit je Wing Chun principes opzij, omdat je nu een andere uitgang
punt hebt, namelijk vluchten en niet vechten.
De derde vorm wordt door veel stromingen
gezien als ultieme vecht vorm, Wong Shun Leung had eens gezegd, als
deze vorm zo goed was om te vechten, had ik mijn leerlingen niet zo
veel tijd laten verspillen aan de 1e en de 2e vorm.
In de vormen zit ook een training
om je zenuwenbanen op te rekken.
De draai met de pols aan het einde van de sets in de vormen.
Je arm is gestrekt, draait je hand naar binnen dan naar beneden dan
naar buiten en maak een vuist om nog meer rek op de zenuwenbanen te
krijgen, vervolgens trek je snel je arm terug.
Deze draai in de pols zit continue in de vormen, dan moet deze oefeningen
wel erg belangrijk zijn.
mijn fysiotherapeut vertelde me op een dag dat ik veel mijn polsen moest
draaien en reken.
Toen ik hem vertelde dat ik dat elke dag meerdere malen deed vroeg hij
waarom ik dat al deed.
Ik vertelde hem dat ik Kung Fu deed en dat dit in de vromen zat.
Hij zij het volgden: Wat geweldig die Chinezen hadden toen al door dat
als je jou zenuwenbanen oprekt dat je sneller bent in reageren.
Je rekt namelijk je zenuwenbanen op zodat ze gevoeliger worden.
Je spieren kunnen daardoor sneller worden aan gestuurd waardoor je sneller
reflexmatig kunt reageren.
De draai is ook een applicatie om van binnen naar buiten te draaien,
maar dat is niet je hoofd doel van de beweging.
Ook is het terug trekken om je Jat Sau te trainen om snel en krachtig
aan een arm te kunnen trekken.
De vormen zijn als een gereedschapskist
(Quote David Peterson) je pakt het gereedschap dat je nodig hebt en
gebruikt deze.
Je kunt met een hamer een spijker in de muur slaan, maar met de achterkant
kun je een spijker uit halen.
Je kunt met een schroevendraaier een schroef in de muur draaien maar
je kunt er ook mee steken, zo zijn tools vaak multifunctioneel.
Dus stop niet alles in één hokje, vaak kun je er meer
mee dan alleen één toepassing.
Sommige mensen hebben de voor keur voor
het ene gereedschap, de andere voor een andere.
Dit is vaak de individuele smaak die verschillende mensen onderscheid
in hun stijl, van Wing Chun.
Zo heeft iedereen de zelfde principes en concepten maar met hun eigen
smaakje.
Het is wel belangrijk voor de overdracht van het systeem dat al het
gereedschap wordt getraind.
Zo moeten de vormen origineel blijven voor het behoud van de toekomst
van het systeem.
Wat je ziet in de drie vormen, dat elke vorm met vuist stoten begint
en eindigt.
De stoot is het belangrijkste wat je traint, alles draait om de stoot.
Met de bewegingen uit de vormen, bevorder je de structuur van je stoot.
Maar met de juiste aansturing vanuit de elleboog en de arm.
De elleboog heeft een bewegingsgrens hij kan niet lager en niet over
de centerlijn.
Waardoor de beweging niet te groot uitgevoerd kan worden.
Dit is gelijk ook een onderscheid tussen de Wong Shun Leung stroming
en de aderen stromingen.
Wanneer je de pols aan stuurt in plaats van de elleboog kan deze wel
lager en over de centerlijn.
Dan is er geen mechanische begrenzing in de beweging en kunnen de bewegingen
te groot worden uitgevoerd.
Met het Wong Shun Leung systeem, stuurt
je de elleboog aan en niet de pols of hand.
Asynchroniteit in de volgorden
In de vormen waaronder de dummy vorm zit er soms asynchroniteit in de
volgorden.
Daarmee bedoel ik dat een beweging aan de ene kant wel wordt getraind
en aan de anderen kant niet. (rechts en links)
Je kunt wel denken dit te gaan verbeteren door het aan twee kanten te
gaan trainen maar dat is een beetje naïef. Dat zou betekenen dat
je denkt dat de Chinezen die dit systeem hebben uitgevonden daar niet
over na gedacht hebben. Het is juist andersom.
Men heeft hier juist heel erg goed over nagedacht.
Of denk je dat ze één kant vergeten waren?
Nee je begint met ontwerpen zo wel links als recht het zelfde te doen.
Pas wanneer je opmerkt dat één van beide veel beter wordt
dan de ander moet je de minder goede kant in verhouding meer trainen,
door dat men er over na dacht ontstond er asynchroniteit in de volgorden
van de vormen.
Een voorbeeld is dat toen Wong Shun Leung in Nederland was voor een
seminar, ik hem vroeg waarom zit de zijwaartse trap aan het einde van
de 2e vorm alleen aan één kant?
Hij gaf als antwoord, hij zit aan twee kanten in de dummy maar omdat
de meeste mensen rechts zijn, is de linker trap moeilijker en moet je
deze extra trainen. Dus deze trap mist niet aan de rechterkant in de
2e vorm hij zit er links extra in.
Toen der tijd zij ik, ok, maar dacht humm? onzeker maar ok, de meester
zegt het... na jaren trainen en nu nog steeds moet ik toegeven dat mijn
trap met mijn linker been inderdaad moeilijker is dan met mijn rechterbeen
ondanks ik deze linker trap meer train omdat deze in de 2e vorm zit.
Wong Shun Leung had dus gelijk. Hier mee zegt hij ook dat asynchroniteit
niet voor niks in de vormen aanwezig zijn.
Alles in het Wing Chun is zeer goed
over na gedacht. Synchroniteit in een volgorden is natuurlijker dan
asynchroniteit. Asynchroniteit is over na gedacht. Het is nu aan ons
dat we gaan ontdekken met trainen waarom dit zo is.
De bewegingen in de vormen zijn soms
zowel abstract als dat het een toepassingen kan zijn.
Probeer het niet allemaal zwart of wit te zien, meerdere antwoorden
of uitleggen kunnen waar zijn.
Voorbeeld:
De beweging, voor dat je de drie stoten maakt aan het einde van de 1e
vorm, één arm gaat naar voren de ander gaat terug.
Abstract is het concept en de gewoonte.
Concept: Één naar voren de ander trekt terug.
Gewoonte: Zorgen dat je stoot klaar staat.
Toepassing: Los komen wanneer iemand jou arm vast houdt na dat hij een
Jat Sau heeft gemaakt en je hebt zijn arm geweerd met Wu Sau,
nu stap je naar achteren wanneer je de onderste arm terug trekt en afzet
met jou Wu Sau tegen zijn arm. Je komt zo altijd los.
Zo zijn er meerdere technieken die zo wel abstract kunnen worden uitgelegd
als dat het een toepassing kan zijn.
Je traint allerlei structuren in de
vormen zo als Fok Sau in de eerste set van de 1e vorm.
Deze is een abstracte stoot, je focus ligt in de elleboog aansturing,
de rode draad van de 1e vorm.
De pols in de Fok Sau is abstract, maar de elleboog door het midden
is om je stoot te verbeteren qua structuur.
Structuren tijdens de oefeningen
moeten uiteraard overeen komen met de structuren in de vormen.
Het kan niet zo zijn dat je tijdens de vormen een andere structuur hebt
als tijdens de training!
Maar men moet wel inzien wat is abstract en wat is de focus, hoe is
het bedoeld door de ontwerpers van dit systeem.
Je moet ook goed weten dat niks voor
niks is in de vorm. Probeer ook alles wat je traint terug te vinden
in de vormen om een beter begrip te krijgen van wat we trainen. Zo krijgen
de vormen ook meer waarden om te trainen.
In vroegere tijden moest men eerst voor een lange tijd enkel de 1e vorm
trainen voor men verder mocht gaan. Dit is om eerst een goede basis
aan te leren maar ook omdat het handboek goed moest worden gekopieerd.
In de vormen zitten bewegingen die technieken
ondersteunen en volledige technieken.
Er zitten bewegingen in die laten zien hoe structuren moeten worden
uitgevoerd. een voorbeeld is in de 2e vorm Cham Kiu, in de 3e set. Je
maakt en trap en vervolgens maak je dubbele Bong Sau. Die trap zit daar
niet alleen in om een trap te trainen. De Chinezen die dit systeem hebben
uitgevonden waren veel slimmer dan dat. Nee, die trap verteld je ook
hoe diep je moet staan in je achterste been als je loopt in je loop
stand. Die verteld je de gewicht verhouding tussen beide benen.
Als je jou heup kantelt dan komt automatisch je gewicht in je achterste
been en is er ondersteuning vanuit de grond, hiel, heup, elleboog vuist.
Als je jou heup niet kantelt komen je schouders naar voren en is de
ondersteuning niet vanuit de grond. Je heup staat dan horizontaal dat
betekend dat je terugslag in je arm ook horizontaal is en niet naar
de grond gaat.
De referenties van de technieken,
structuren en concepten zitten in de vormen, probeer deze altijd terug
te herleiden uit de vormen!
|